Vanliga frågor om fibernät

Här hittar du vanliga frågor och svar om fibernät.

Kan jag få fiber där jag bor?

Ja, alla i Emmabodas tätorter har möjlighet att beställa fiber av oss. Kunder på landsbygden hänvisas till Emmaboda kommun.

Vad kostar anslutningen för en privatperson?

Det kostar 19 700 kr inklusive moms att ansluta sig till nätet i tätorterna.

Vad ingår i kostnaden för min fiberanslutning?

I anslutningsavgiften ingår markarbete på tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävning på tomten utförs av vår entreprenör. Entreprenören ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber och installation av Switch.

Kan man utnyttja rotavdrag på anslutningsavgiften?

Nej det kan man inte.

Detta med anledning av mycket administrativt arbete i förhållande till rotavdragets storlek både för våra entreprenörer och Emmaboda Energi.

Tillkommer det någon kostnad utöver anslutningsavgiften?

Anslutningskostnaden är en engångskostnad, som du betalar till Emmaboda Energi. Tjänster som du efter installationen väljer att aktivera via valfri tjänsteleverantör på Bredbanswebben Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., betalar du till din tjänsteleverantör.

Kan man beställa fiber utan svenskt personnummer?

Det går bra att beställa anslutning av fastigheten till fibernätet utan svenskt personnummer. Däremot kan antalet tjänsteleverantörer som godkänner beställning av tjänster utan personnummer bli begränsat.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja för internet, TV och telefoni?

Ni kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer på www.bredbandswebben.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag ska flytta, vad händer med min fiberanslutning och mina tjänster?

Anslutningen följer med fastigheten och är inget man kan ta med sig, däremot de tjänster du valt för internet, TV och telefoni kan du antingen flytta med dig eller välja att säga upp dem. Detta gör du direkt via den tjänsteleverantör du har valt.

Vart vänder jag mig om datorn, tv:n eller telefonen inte fungerar?

Ni kontaktar ALLTID er tjänsteleverantör för respektive tjänst ni beställt.

När kan jag börja använda min fiber?

Man kan beställa fibertjänster direkt efter vår installation av switchen. Beställ dina tjänster på www.bredbandswebben.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag har beställt 100 Mbit men får bara ut 60 Mbit när jag mäter, varför?

Det är alltid den beställda hastigheten i fiberswitchen, vid mätning ska datorn anslutas med nätverkskabel till fiberswitchen (glöm inte stänga av wifi i inställningar). En wifi (trådlös) uppkoppling kan ge en lägre hastighet beroende på routerns kvalité och placering.

Nätägare/Kommunikationsoperatör/Tjänsteleverantör, vilka roller har dem och vem ska jag som kund vända mig till?

Du som kund har endast kontakt med Tjänsteleverantören. Detta gäller både beställning av internet, TV, telefoni och även felanmälningar.

Klicka på bilden för att förstöra!

Hur går arbetet till på min tomt?

Vår entreprenör gräver fram till närmsta yttervägg på villan. Röret läggs på ca 30-40 cm djup och bredden på schaktet är ca 15-20 cm. Grovåterställning gäller d.v.s. grus/jord tillbaka på sin plats, men inga plattor, asfalt, rabatter, gräsmatta. Då schakten är gjord så tar vi oss in (borrar) genom yttervägg och fibern ansluts i medföljande switch.

Vart placeras switchen?

Switchen placeras innanför närmaste yttervägg mot gatan. Vill man ha annan placering får man själv förbereda med installationsrör.

Vem är ansvarig för tomtgrävningen om jag bor utanför tätorten?

Utanför tätort ansvarar fastighetsägaren för grävning på egen tomt. Kontakta Emmaboda kommun för fiberanslutning på landsbygd.

Jag har ingen dator, varför ska jag ansluta mig till fibernätet?

Ja, via fiber finns många möjligheter utöver snabb internetuppkoppling, till exempel TV och telefoni. Du kan även koppla in smartahem-tjänster, larm, vårdtjänster m.m. på en internettjänstkapacitet.