Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om den nya taxekonstruktionen inom VA som börjar gälla 1 januari 2026.
Vad är en VA-taxa?
Kostnaden för vatten och avlopp, eller den så kallade VA-taxan, är en avgift som fastighetsägare betalar för att vara ansluten till de kommunala vattentjänsterna. Det är kommunfullmäktige som fastställer taxan och prisnivån.
Varför inför vi en ny taxekonstruktion?
Utifrån Svenskt Vattens riktlinjer anpassar vi taxan så att den blir mer rättvis och hållbar över tid. Samtidigt behöver vi säkerställa att vi har resurser att göra nödvändiga investeringar i våra VA-anläggningar för att kunna leverera trygga och hållbara vattentjänster.
Vad består taxan av?
En anläggningsavgift och en brukningsavgift som delas upp i en fast och en rörlig avgift.
Vad är en anslutningsavgift?
Det är en engångskostnad som fastighetsägaren betalar för att få tillgång till vatten- och avloppsnätet. Avgiften ska täcka kostnaden för att bygga ut vatten och avloppsledningar till din fastighet.
Vad är en brukningsavgift?
Det är en löpande avgift som är uppdelad i en fast och en rörlig del.
Den rörliga delen baseras på hur mycket vatten du använder och den fasta avgiften ska täcka löpande kostnader för tillexempel drift och underhåll av våra allmänna anläggningar och administrationskostnader.
Vad innebär självkostnadsprincipen?
Det betyder att vatten och avloppskunderna inte ska betala mer än vad det kostar att driva verksamheten. På tre års sikt ska det gå jämnt ut, varken vinst eller förlust.
Vilka förändringar innebär den nya taxan - och vad betyder det för mig?
Vattentjänsterna som tidigare bestod av vatten och avlopp kommer nu att delas upp i fyra tjänster där du betalar utefter vilka tjänster din fastighet har nytta av enligt:
Vatten – dricksvatten
Spillvatten – det vatten som spolas ner i avloppet till exempel dusch, disk och toalett
Dagvatten fastighet – regnvatten och smältvatten som kommer från din egen tomt som behöver ledas bort, till exempel från tak och uppfarter
Dagvatten gata – regnvatten och smältvatten som kommer från allmänna ytor som behöver ledas bort, till exempel gatan utanför din fastighet
Ny dagvattenavgift
Tjänsten dagvatten delas nu upp i dagvatten gata och dagvatten fastighet. För småhusfastigheter tas en schablonavgift ut medan avgiften för större fastigheter utgår från tomtytan. För att kartlägga vilka vattentjänster som din fastighet har nytta av har det genomförts en behovsbedömning av en oberoende specialist inom området.
Ny bostadsenhetsavgift
Bostadsenhetsavgiften visar hur stor nytta fastigheten har av sina vattentjänster. Fler bostadsenheter innebär större nytta. En bostadsenhet motsvarar en villa eller en lägenhet i ett flerfamiljshus. För fastigheter där byggnaderna inte används som bostäder räknas varje påbörjad 150 kvadratmeter byggnadsyta (BTA) som en bostadsenhet.
Hur vet jag vilka vattentjänster min fastighet har nytta av?
Bor du i någon av Emmaboda kommuns tätorter har du med största sannolikhet alla fyra vattentjänster.
Tryck här för att komma till kartor på verksamhetsområdena för respektive vattentjänst.
Du är välkommen att kontakta kundservice om du har ytterligare frågor på telefonnummer 010-353 17 50. Vi har öppet vardagar mellan 08:00-12:00.
Kan jag som fastighetsägare bestämma vilka vattentjänster fastigheten har nytta av?
Nej. Det är kommunfullmäktige som beslutar om verksamhetsområde för respektive vattentjänster.
Hur beräknas den nya taxan?
Enkelt förklarat kommer alla fastighetsägare betala en grundavgift som baseras på hur stor byggnaden/byggnaderna är som finns på fastigheten. Det tillkommer även en dagvattenavgift som baseras på hur stor tomtyta du har.
Den rörliga avgiften som baseras på hur mycket vatten du förbrukar kommer att finnas kvar.
Mer information om taxans uppbyggnad kan du läsa här.
Varför ska jag betala en dagvattenavgift?
Det är en avgift för att vi ska kunna ta hand om regn- och smältvatten.
Kommer alla kunder påverkas lika mycket av den nya taxan?
Nej, avgiften kommer att variera beroende på antal bostadseneheter, tomtyta, vilka vattentjänster som fastigheten har nytta av och hur mycket vatten du förbrukar. Därför kan din grannes faktura se helt olik ut.
Varför betalar jag en fast avgift?
Den fasta grundavgiften är en summa som ska täcka kostnader för att driva och underhålla vattenverk, reningsverk och ledningsnät. Den fasta avgiften kommer du att betala oavsett om fastigheten förbrukar vatten eller inte, så länge den ligger inom beslutat verksamhetsområde.
Varför betalar jag en rörlig avgift?
Den rörliga avgiften baseras på hur mycket vatten du använder. Du betalar alltså antalet kubikmeter vatten som du förbrukar, vilket innebär att du själv kan påverka din kostnad genom att använda mindre vatten.
Kan jag byta VA-leverantör?
Nej, det går inte att byta leverantör för kommunalt vatten och avlopp eftersom att Emmaboda Energi har ansvaret för att leverera vattentjänster inom beslutat verksamhetsområde.
Vad är en bostadsenhetsavgift?
En bostadsenhet är en självständig bostad i en fastighet.
Här är några exempel:
- En villa räknas som en bostadsenhet
- Ett hus med två lägenheter räknas som två bostadsenheter
- Ett hyreshus med tio lägenheter räknas som tio bostadsenheter
Om fastigheten inte har några uttalade lägenheter eller hushåll är det bruttoarean som styr. Då är en bostadsenhet varje påbörjad 150 kvadratmeter byggnadsyta, det kan gälla exempelvis butik- eller industrilokaler.
Kan jag göra något för att minska mina kostnader?
Genom att vara sparsam med din vattenanvändning kan du minska dina kostnader.
Här kommer några enkla tips:
- Ta korta duschar och stäng av vattnet när du tvålar in dig.
- Starta tvätt- och diskmaskin när de är fulla.
- Byt till snålspolande duschmunstycke och kranar.
- Samla regnvatten för att vattna trädgården.
- Ha en kanna med vatten i kylskåpet för att alltid ha kallt vatten.
Små förändringar kan göra skillnad. Se om det finns utrymmet för att minska din vattenanvändning.
Kan jag ansöka om dispens?
Nej, du kan inte säga upp ditt vattenabonnemang om din fastighet ligger inom beslutat verksamhetsområde. Den fasta avgiften kommer tas ut även om du vill stänga av vattnet.
Var hittar jag uppgifter om min årsförbrukning?
På fakturan kan du se en beräknad årsförbrukning. Du är alltid välkommen att kontakta kundservice på telefonnummer 010-353 17 50 vardagar mellan 08:00-12:00 - så hjälper vi dig.
När börjar den nya taxan gälla?
Från och med den 1 januari 2026.
